اصفهان،شهرک سلامت اتوبان آقا بابایی،فاز دو طبقه اول

دکتر امیر مویدنیا

توانبخشی درد جلوی زانو(زیر کشکک) در بالا و پایین رفتن از پله ها

صفحه اصلی » کشکک زانو » توانبخشی درد جلوی زانو(زیر کشکک) در بالا و پایین رفتن از پله ها
فهرست مطالب

توانبخشی درد جلوی زانو(زیر کشکک) در بالا و پایین رفتن از پله ها

درد جلوی زانو یک نوع آسیب در زانو است که در آن درد در قسمت جلویی و مرکز زانو احساس می‌شود. این نوع درد از شایع‌ترین مشکلات زانو در بین جوانان و بزرگسالان، ورزشکاران و غیر ورزشکاران است. در واقع، درد جلوی زانو یک چهارم از تمام مشکلات قابل درمان زانو را شامل می‌شود. باید به یاد داشت که این نوع درد زانو همچنین شایع‌ترین و مخرب‌ترین آسیب زانو در بین زنان است. یافتن علل درد جلوی زانو بسیار مهم است. برخی از علل شایع درد جلوی زانو شامل سندرم پاتلوفمورال، درز کشکک، بورسیت پره‌پاتلار، تاندونیت کشکک، آسیب مینیسک و بیماری اسگود شلاتر است. باید به خاطر داشت که بهترین راه برای تشخیص صحیح درد زانو، مراجعه به پزشک است. اگر این درد به درستی درمان نشود، ممکن است منجر به ناتوانی مزمن شود.

اکثر افراد زمانی متوجه درد زیر کشک­ زانو می‌­شوند که از روی صندلی بلند­ شده و یا از پله­ ها بالا و پایین بروند. معمولا نشستن به ­مدت زمان زیادی در یکجا بخودی­ خود موجب بروز ناراحتی می­شود. اگر درد زیر کشکک ­زانو شدیدتر شود در این­­حالت احساس می‌­کنید که دوست­ دارید زانوی خود را خالی کنید  و یا شاید هم احساس ناپایداری به شما دست­ دهد. هرچند که درد      جلوی زانو کاملا شایع­ است اما معمولا غلبه بر آن نسبتاً آسان است. اگر می­‌خواهید که علت این مشکل و راه­ های درمان آن را بیابید پس لازم ­است که حتما به پزشک مراجعه نمایید.

در کلینیک تخصصی طب­ فیزیکی و توانبخشی دکتر مویدنیا انواع روش های درمان و توانبخشی شامل فیزیوتراپی ، ورزش­ درمانی  ، تحریک الکتریکی، تزریق پی­ آر­ پی، ماساژ درمانی برای رفع درد جلوی­ زانو و زیر کشکک به شما ارائه می­شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می­‌توانید با شماره­ های 09135484106 تماس حاصل­ فرمایید.

علل درد در جلوی­ زانو چیست؟


شدت این­ عارضه مستقیما با سطح فعالیت بیمار در فعالیت­های فیزیکی مرتبط است. برخی از دلایل درد زیرکشکک عبارتند از:

سندروم پاتلوفمورال

سندروم پاتلوفمورال که به زانوی دوندگان زیر معروف است در اثر فشار طولانی و دائمی بر روی مفصل پاتلوفمورال رخ­    می­‌دهد. فشار­ بیش­ ازحد موجب نازک­ شدن تدریجی غضروف مفصلی در زیر کشکک شده و نهایتا منجر به کبودی استخوان و التهاب سینوویال می­شود.

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو  زمانی رخ­می­دهد که کاسه­­ی زانو از محل خود دررفته­باشد. دررفتگی­ کشکک ممکن است یا در اثر تغییر ناگهانی و فوری در مسیر حرکت و یا ضربه مستقیم به کشکک رخ­دهد. اگر استخوان کشکک به­ صورت جزئی دچار دررفتگی شده ­باشد در این­صورت بدان دررفتگی جزئی می­‌گویند.

بورسیت پره­پاتلار

بورسیت پره­پاتلار یا گاها زانوی خدمتکار عارضه ­ای است که در آن بورسای قسمت جلویی کشکک التهاب پیدا ­می­کند. استفاده­ بیش ­از حد از زانو و یا صدمه­ دیدن آن باعث­ می­شود که بورسا پر از مایع شده و به بافت اطراف خود فشار واردکرده و منجر به درد شود. درصورتی که این مشکل به­ حال خود رها­ شود می­تواند موجب التهاب بافت نرم و محدود ­شدن دامنه حرکات در فرد شود. ورزشکارانی که در ورزش های مرتبط با پرش از جمله بسکتبال و فوتبال فعالیت­ می­کنند بشدت در معرض ابتلا به چنین عارضه­ ای قراردارند.

تاندونیت کشکک

تاندونیت کشکک یا پاتلا به معنای التهاب تاندون کشکک است. این بیماری ناشی از استفاده بیش از حد از زانو در فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن است. انقباض مداوم عضلات باعث فشار بر تاندون می‌شود و این فشار در نهایت ممکن است منجر به التهاب کشکک شود. با این حال، باید توجه داشت که تمامی تاندونیت‌ها ناشی از فعالیت‌های فیزیکی شدید نیستند، زیرا در برخی موارد ممکن است تاندون به دلیل پیری و ضعف شود. بنابراین، می‌توان گفت که در بعضی مواقع، تاندونیت ناشی از پیری نیز رخ می‌دهد. بیماران مبتلا به تاندونیت کشکک در طول دویدن، راه رفتن و یا پریدن احساس درد می‌کنند.

آسیب­ دیدگی مینیسک

آسیب ­دیدگی مینیسک در اثر آسیب­ وارد شده به مینیسک، بافت نرم داخل مفصل و یا بین تیبیا و فیمور ایجاد می­شود و همانند یک جذب­ کننده­ ی شوک عمل­ می­کند. دو مینیسک به­ طور ویژه­ ای در معرض آسیب­ دیدگی ناشی از چرخش ناگهانی زانو به همراه فشار وارد آمدن به آن هستند. این حالت زمانی رخ­ می­دهد که یک ورزشکار مفصل ران خود را چرخانده و بقیه قسمت­‌های پا را محکم بر روی زمین نگه­ داشته­ است. اگرچه معمولا بیماران مبتلا به آسیب­ های مینیسکی جزئی اعتنایی به درد نمی­‌کنند و قادر به ادامه فعالیت­ های عادی خود هستند اما ممکن است که این درد نهایتاً منجر به ازبین رفتن بیشتر مینیسک شود.  آسیب­‌های شدید منجر به درد شدید و احتمالا متورم­ شدن یا خونریزی داخلی در زانو می­شوند. یادتان باشد که ممکن است به مرور زمان فرد مبتلا به آسیب­ دیدگی شدید در مینیسک دچار آرتروز زانو نیز شود.

بیماری اسگود شلاتر

بیماری اسگود شلاتر به­ علت فشار دائمی بر توبروسیتی تیبیا، ناحیه رشدی بالای تیبیا، دقیقا زیر زانو به ­وجود می­ آید. این وضعیت به ویژه در بین کودکان و نوجوانانی شایع است که در بازی­ هایی شامل دویدن و پریدن شرک نمی­ کنند. فرد مبتلا به این بیماری دچار التهاب تاندون کشکک و بافت­ های اطراف آن می­شود. شدت درد در این فرد در صورت انجام­ فعالیت تشدید شده و با استراحت­ کردن وی، درد نیز تسکین­ می­ یابد. در از بعضی موارد، پیش­ آمدگی استخوان درست در زیر کاسه زانو ایجاد می­‌شود. فشار دادن کاسه­ زانو  باعث بروز درد در فرد می­شود. ممکن است که این درد تا زمان متوقف ­شدن رشد کودک ادامه­ یابد. هرچند ممکن است که با الیتام­یافتن بیمار، این پیش ­آمدگی از بین­ نرود اما دیگر فشار واردکردن به آن با درد همراه نخواهدبود.

علائم شایع درد جلوی­ زانو


برخی از نشانه­ های همراه با درد جلوی­ زانو عبارتند از:

  • درد در زیر یا اطراف کاسه زانو به ­ویژه به هنگام بالا رفتن و یا پایین­ آمدن از پله­ ها، زانو زدن یا چمباته­ زدن.
  • تق­ تق  و سایش زانو
  • خالی­ کردن زانو
  • درد بعد از نشستن در یک ­حالت به مدت طولانی
  • ورم زانو 
  • احساس تنگی در ماهیچه ساق پا و مفصل ران

ممکن است که کلیه علائم بالا باعث بروز مشکلاتی در ورزش ­کردن، دوچرخه­ سواری و بالارفتن از پله­ ها می­‌شوند. ممکن است که علائم فوق ­الذکر در اثر انجام فعالیت ­های تکراری با ماهیت تکراری از جمله دویدن، دوچرخه­ سواری، بالا رفتن و ورزش­ های هوازی به­ وجود بیایند.

راه­های درمان رفع و درمان درد در جلوی زانو


درد در جلوی­ زانو و زیر کشکک را می­توان با روشهای زیر تسکین­ بخشید:

استفاده از پد یخ یا گرم

استفاده از پد یخ یا گرم

برای تسکین درد زانو، تکه‌های یخ را درون یک حوله مرطوب پیچیده و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی زانو قرار دهید. افراد مبتلا می‌توانند هر دو یا سه ساعت یکبار از این روش استفاده کنند. حتماً از حوله مرطوب به عنوان میانجی بین پوست و یخ استفاده کنید تا از یخ زدگی پوست جلوگیری شود. پس از گذشت دو روز، ممکن است بیمار توجه کند که استفاده از اشیاء گرم بر روی زانو آرامش‌بخش‌تر است. برای این منظور، می‌توانید از یک پد گرم یا بطری آب گرم به همراه یک میانجی بین پوست و شئ گرم استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که آب یا پد بیش از حد گرم نباشد و مستقیماً روی پوست قرار نگیرد. این روش را سه تا چهار بار در روز و هر بار به مدت 10 الی 15 دقیقه انجام دهید. البته می‌توانید همچنان از پد یخ نیز برای کاهش درد زانو و جلوگیری از ورم بیشتر استفاده کنید.

مصرف دارو

مصرف دارو

داروهای مسکن و ضدالتهاب می‌­توانند سبب تسکین درد در جلوی­ زانو شده و بیمار قادر به راه ­رفتن باشد. بااین حال، مراجعه به پزشک، مخصوصا اگر بیمار داروهای دیگری مصرف­­ می­کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وسیله­ های کمکی

وسیله¬های کمکی

در زمانی­ که جلوی­ زانو به ­تازگی دچار درد شده و یا ورم­ کرده ­است عصا یا چوب­ دستی می­تواند در راه­ رفتن به بیمار کمک­ کند.

ارتوپدی

ارتوپدی

گاهی ­اوقات درصورتی وضعیت پا عامل ایجاد درد در جلوی­ زانو باشد کفی­ کفش می­تواند کمک حال باشد. کفی­ های طبی انواع مختلفی دارند و برای انتخاب کفی­ طبی مناسب باید حتما با پزشک مشورت شود.

ماساژ

ماساژ

در بسیاری از موارد، درد جلوی­ زانو مشکلی ناشی از بافت نرم است که شامل بیومکانیک پیچیده زانو است که به ­طور کامل ارزیابی ­نشده و می­تواند به­ طرز موثری با روش­های نرم­ بافت ازجمله ماساژ درمانی­ شود. ماساژ درمانی می­تواند در به­ تعادل­ کشیدن کشش اضافی ناشی از بخش جانبی کشکک موثر باشد. به­ محض اینکه قسمت­های کلیدی تنگی و حساسیت تشخیص­ داده ­شوند می­توان آنها را از طریق روشهای بندی خاص و دارای فعالیت درمان کرد. پزشک از طریق روش های کششی خاص با استفاده از ماساژ به­ کمک انگشت شصت، نوک­ انگشتان یا ابزارهای فشاری ­می­تواند یک استراتژی درمانی خاصی را اتخاذ کند که نسبت به سایر روش های عمومی از قبیل صرف اتکا به روش های تقویتی جهت بازیابی تعادل در قسمت موردنظر موثرتر است.

آیا فیزیوتراپی به درمان درد جلوی زانو کمک­ی میکند؟

آیا فیزیوتراپی به درمان دردجلوی زانو کمک¬می کند؟

فیزیوتراپی  یکی از مهمترین و موثرترین راه­های درمان و توانبخشی درد در جلوی ­زانو و زیر کشکک است و از طریق روش های زیر به بیمار کمک­می­کند:

  • ورزش­ های تقویتی و بازآموزی فعالیت عضلانی بصورت توالی صحیح
  • تمرینات کششی برای عضلات تنگ
  • کنترل تورم
  • تسکین درد
  • تکنیک­های فشار تدریجی در صورت لزوم
  • روشهای تحرک ­بخشیدن به مفصل جهت بازسازی کامل دامنه تحرکات مفصلی
  • شروع مجدد ورزش و عوامل تشدید ­کننده­ ی قبلی در حالت عاری از درد
  • درمان ستون­ فقرات، مفصل ران، مچ پا و پاها در صورت نیاز

الکتروتراپی با دستگاه TENS

الکتروتراپی با دستگاه TENS

تنس (تحریک الکتریکی عضله از طریق پوست) ابزاری کوچکی است که می­توان جهت تسکین درد در جلوی­ زانو از آن استفاده­ کرد. این دستگاه جریان­های الکتریکی با انرژی کم را از طریق پوست بیمار به عضلات و عصب­ها ارسال ­می­کند. انقباض­ های غیر ارادی باعث تسکین درد و ناراحتی به­ مدت نسبتاً کوتاهی می­شوند.

تزریق PRP

تزریق PRP

تزریق پی­ آر­ پی یکی از روش های مدرن برای درمان درد جلوی­ زانو است. پلاکت ها مکانیسم اصلی ترمیم بدن چه در بهبود زخم و چه جراحی هستند. پلاکتها در تعداد نسبتا اندکی در خون در گردش هستند. با تمرکز بر روی پلاکت­ هایی که از خون خود بیمار استخراج می شوند، پزشک توانایی استفاده از قدرت پلاکت ها را برای از بین بردن درد و جلوگیری از التهاب در اختلالات ارتوپدی و آسیب ها را فراهم می ­آورد. روش تزریق پی ­آر ­پی  به شکل زیر انجام می­شود:

  • ابتدا جهت ایجاد قوی­ کردن غلظت پلاسما و پلاکت­ های خود بیمار، خون استخراج­ شده و فرآورده می­شود.
  • اکثر موارد نیازمند دو مرحله تزریق پی ­آر پی به قسمت آسیب­ دیده هستند هرچند گاهی­ اوقات ممکن است حتی نیاز به تزریق سوم نیز احساس شود.
  • هر مرحله تزریق چیزی حدود 60 دقیقه طول­ می­کشد.
  • فرآیند این­ تزریق­ ها به­ مدت 4 تا 6 هفته و بصورت جدا از هم صورت­ می­گیرد.

ورزش

ورزش­ کردن می ­تواند بهترین راه­ درمان ­کردن درد زیر کشکک باشد. بعنوان مثال:

چمباتمه­ زدن به­ شکل ناقص

چمباته¬زدن به¬شکل ناقص

به­ منظور انجام این ورزش، به اندازه­ ی حدودا 30 سانتیمتر از لبه­ ی یک صندلی دور بایستید و پاهای­ خود را به اندازه پهنای ران­ از هم دور  کرده و نوک ­انگشتان را به سمت جلو بگیرید. مفاصل ران خود را خم­ کرده و به­ آرامی و بصورت نیمه ­نشسته به طرف صندلی پایین بیایید. ماهیچه­ های شکم را سفت ­کرده و زانوها را پشت انگشتان پا قرار دهید.

حرکت پله (استپ آپ)

حرکت پله (استپ آپ)

برای انجام این تمرین، می‌توان از یک پایه ایروبیک یا راه‌پله استفاده کرد. ابتدا، با پای راست شروع کنید و آن را روی پله قرار دهید. سپس پای چپ را روی پله قرار داده و آن را به پایین بیاورید. در هنگام قرار دادن پا روی پله، باید زانوی شما دقیقاً بالای انتهای پا قرار بگیرد. سپس این مراحل را با پای چپ نیز تکرار کنید.

عمل جراحی

عمل جراحی برای بررسی و مدیریت مشکلات مربوط به درد جلوی ­زانو مهم بوده و از آن به جای درمان درد به استفاده ­می­کنند. نوع جراحی ممکن­ است که هرزگاهی صورت­ بگیرد عبارتست از:

  • آرتروسکوپی: در صورت لزوم به­ عنوان یک ابزار تحقیقاتی با اصلاح هر نوع اختلال در زانو صورت­­ می­ گیرد. همچنین برای رفع هرگونه علت دیگری نیز از آرتروسکوپی استفاده می­شود.
  • آزادسازی رتینال جانبی بافت­های نرم: جهت کاهش نیروهای بیرونی زانو به­ منظور عملکرد بهتر کاسه ­ی زانو
  • روش Elmsie-Trillat: پیشرفت قدامی / میانی برآمدگی تیبالی ( برآمدگی کوچک روی ساق­ پا درست زیر زانو) برای کمک به کم کردن فشار برروی مفصل پاتلوفومورال.
  • جراحی ترازکردن دوباره مفصل پاتلو فیمورال
دکتر امیر مؤیدنیا متخصص زانو
دکتر امیر مؤیدنیا متخصص زانو

دکتر امیر مؤیدنیا متخصص طب فیزیکی و توان بخشی ، دارای بورد تخصصی متولد بهمن ماه 1362 و ساکن اصفهان می‌باشد. دوره تحصیلات متوسطه را در دبیرستان امام محمدباقر (ع) طی نموده و در خردادماه سال 1381 کنکور سراسری رشته پزشکی پذیرفته شده و تا سال 1388 تحصیلات خود را با اخذ دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به اتمام رسانده و در همان سال با قبولی در کنکور رزیدنتی در رشته طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شد.

مقالات مربوطه

تماس با ما مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ