فیزیوتراپی زانودرد، بررسی وضعیت زانو، مدالیته‌ها و حرکات ورزشی

نیاز کلی به فیزیوتراپی برای بدن ما از نظر وسعت بسیار باورنکردنی است. زانوها بیشتر در معرض فرسودگی طبیعی بعلت روند پیری یا آسیب‌هایی هستند که هنگام دویدن، ورزش و موارد دیگر ایجاد می‌شوند. به این دلیل است که زانوها وزن بدن ما را تحمل می‌کنند و بنابراین حداکثر فشار بر روی زانوهاست. درمان فیزیوتراپی برای زانو درد یکی از مهمترین جنبه‌های فیزیوتراپی محسوب می‌شود. به طور کلی، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد فیزیوتراپی در مقاله ارائه شده در زیر بیابید تا تصور دقیق‌تری از روش‌های مختلف در جلسات فیزیوتراپی بدست آورید.

زانوها یکی از اعضای ضروری بدن می باشند، زیرا تمام فعالیت‌های بدنی شما مستقیماً به وضعیت زانوها بستگی دارد. اگر زانوها اجازه ندهند ممکن است از همه فعالیتهایی که شامل راه رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله ها و بسیاری دیگر است محدود باشید. بنابراین، فیزیوتراپی برای مفاصل و زانوها بسیار مهم تلقی می‌شود و باید در هر زمان که دچار آسیب دیدگی می‌شوید، انجام شود. هدف از فیزیوتراپی، بازیابی تحرک و کوتاه کردن دوره‌ی بهبودی پس از آسیب زانو می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی جلسات درمانی فیزیوتراپی زانو درد و یا رزرو نوبت در کلینیک دکتر امیر مویدنیا می‌توانید با شماره تلفن‌های 03136293575 - 09135484106 تماس حاصل فرمایید.

درمان فیزیوتراپی برای زانو چگونه میتواند به شما کمک کند؟ 


درمان فیزیوتراپی برای زانو درد با ارزیابی مختصر مشکلات پیش روی شما شروع می‌شود. در این راستا، درمان فیزیوتراپی شامل ارزیابی تقریبی کل پای شما خواهد بود که از کمر شروع می‌شود و تا انتهای پای شما ادامه دارد. بعد از این ارزیابی، فیزیوتراپیست تمریناتی برای کمک به تسکین درد به شما آموزش می‌دهد. علاوه بر این، توانبخشی مناسب نیز برای بهبود تحرک بدن فراهم می شود‌، که توسط زانوها تسهیل می‌شود.

متخصص فیزیوتراپی برخی از روش‌های درمانی زانو درد از جمله کمپرس‌های گرم، کیسه‌های یخ و درمان مربوط به ورزش که به راحتی و بدون کمک متخصص در خانه انجام می‌شود، را به شما توصیه می‌کند.

فیزیوتراپی درد زانو - چگونه زانوی شما مشکل ایجاد میکند؟ 


فیزیوتراپی درد زانو - چگونه زانوی شما مشکل ایجاد می‌کند؟

فیزیوتراپی زانو درد، مسیر صحیحی را برای شما تعیین می‌کند تا بتوانید به سمت بازتوانی و بازیابی مناسب مفاصل و زانوها حرکت کنید. فقط با کمک این فیزیوتراپی قادر خواهید بود تحرک و انعطاف پذیری خود را به دست آورید، بنابراین فعالیت‌های بدنی دیگر مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند. برای شروع با درمان فیزیوتراپی زانوها و مفاصل، باید نوع درد و دشواری را که تجربه می‌کنید، در نظر بگیرید و برای پزشک خود توضیح دهید.

به طور کلی، درد زانو در سه زیر گروه، یعنی حاد، نسبتا حاد و مزمن دسته بندی می‌شود. درد حاد زانو به طور کلی به تدریج از بین می‌رود و تحرک در طی یک هفته پس از آسیب دیدگی حاصل می‌شود. اما، وقتی صحبت از درد نسبتا حاد و متوسط زانو می‌شود، بهبود و انعطاف پذیری مفاصل بیش از سه هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. در مورد درد مزمن و شدید زانو، معمولاً اینگونه است که آسیب حتی پس از هشت هفته به خودی خود برطرف نمی‌شود. بنابراین، فیزیوتراپی زانو برای انجام تحرک کامل و کاهش درد، یک روش مناسب را برای شما انجام می‌دهد.

در جلسات فیزیوتراپی برای درد مفصل زانو چه اتفاقی میافتد؟ 


در جلسات فیزیوتراپی برای درد مفصل زانو چه اتفاقی می‌افتد؟

فیزیوتراپی برای درد زانو با مراجعه اولیه به یک فیزیوتراپ شروع می‌شود. این مراجعه اولیه به فیزیوتراپیست شامل ارزیابی صحیح مشکلی است که با آن روبرو هستید. تمامی علائم درد شما بررسی می‌شود و متخصص فیزیوتراپی از شما می‌خواهد به ساولات مربوط به آسیب دیدگی پاسخ دهید. عوامل مختلفی که باعث تشدید و یا بالعکس باعث تسکین درد می‌شوند و سابقه بیماری شما در هر زمینه‌ای نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. موارد زیر عوامل جسمی است که در معاینه فیزیکی نیز در نظر گرفته می‌شود:

  • ارزیابی راه رفتن شامل توجه به نحوه راه رفتن هنگام وقوع آسیب است. فیزیوتراپیست‌ها آنقدر تجربه دارند که حتی تغییرات جزئی در راه رفتن فرد را نیز می‌توانند متوجه شوند. برای مثال این نوع ارزیابی در فیزیوتراپی پیچ خوردگی مچ پا و درد مفاصل انجام می‌شود.
  • لمس ناحیهی درد: هنگام معاینه فیزیکی ، ناحیه‌ای که در آن درد بیشتر احساس می‌شود با دست فشرده و لمس می‌شود. این بدان معنی است که متخصص فیزیوتراپی، مفاصل و عضلات مختلف را لمس می‌کند تا علت اصلی مشکل را متوجه شود.
  • دامنه حرکتی زانو و مفصل نیز بررسی می‌شود تا متخصص فیزیوتراپی تشخیص دهد که زانو تا چه حدی می‌تواند خم شود. فیزیوتراپی برای درد مچ پا از بسیاری جهات با فیزیوتراپی درد زانو ارتباط مستقیم دارد.
  • قدرت زانوها و عضلات اطراف زانو نیز در نظر گرفته می‌شود تا اقدامات مناسب در طول جلسه فیزیوتراپی مشخص شود.
  • فیزیوتراپی برای تعویض مفصل زانو همچنین شامل ارزیابی تعادل و بررسی تورم است که ممکن است در اطراف مفصل باشد.

تکنیکهای درمانی در فیزیوتراپی زانو 


تکنیک‌های درمانی در فیزیوتراپی زانو

در زیر چند نمونه از انواع درمان‌هایی که ممکن است در جلسات فیزیوتراپی زانو استفاده شود و یا به بیمار توصیه شود،توضیح داده شده است:

  • تکنیکهای درمان دستی، از جمله ماساژ و تحرکات مفصلی، می‌توانند به کاهش علائم و بهبود عملکرد مفصل زانو کمک کنند. فیزیوتراپیست‌ها اغلب از این روش‌ها در ترکیب با ورزش و سایر روش‌های درمانی استفاده می‌کنند
  • فیزیوتراپیست‌ها برای کاهش درد، کم کردن شدت التهاب یا بهبود حرکت از انواع ماشین آلات یا مدالیته‌ها استفاده می‌کنند. دستگاه های آلتراسوند، شاک ویو تراپی، لیزر، تحریک الکتریکی یا TENS نمونه‌هایی از این موارد هستند.
  • بسته به شرایط، شما می‌توانید از کمپرس های گرم یا سرد نیز برای کاهش درد استفاده کنید. فیزیوتراپیست شما به شما توصیه می‌کند که کدام یک از این موارد برای شرایط شما مناسب‌تر است.
  • زانوبند نیز می تواند در کاهش درد و بهبود ثبات در طول فعالیت‌های روزمره شما کمک کند. در صورت مناسب بودن این درمان، فیزیوتراپیست در مورد نوع مناسب زانوبند با شما صحبت خواهد کرد.
  • تمرینات زیادی وجود دارد که می‌تواند به کنترل درد و بهبود قدرت زانو و عضلات اطراف زانو کمک کند. فیزیوتراپیست شما در مورد مناسب ترین نوع ورزش نیز شما با شما صحبت خواهد کرد. این ممکن است شامل ترکیبی از تمرینات هوازی، کششی یا حتی پیلاتس بالینی و ورزش درآب باشد. از تجهیزاتی مانند لوله های الاستیک، تخته‌های تعادلی، و دوچرخه‌های ورزشی اغلب استفاده می‌شود تا برخی از تمرینات را به چالش کشیدن، یا موثرتر نشان دهد. بخش فیزیوتراپی تمام این تجهیزات را در دسترس شما قرار می دهد اما تجهیزات ساده تری استفاده می‌شود تا بتوانید در خانه به برنامه خود ادامه دهید.
  • هیدروتراپی علاوه بر کمک به حرکت، می تواند در برخی از بیماران تسکین دهنده درد باشد. بیماران هیدروتراپی نیازی به بلد بودن شنا ندارند (اگرچه اطلاع از این بابت به فیزیوتراپیست خود بسیار مفید خواهد بود). آب درمانی، شامل ورزش و توان بخشی در آب است.
  • طب سوزنی مورد استفاده در فیزیوتراپی زانو، قرار دادن سوزن‌های استریل و یکبار مصرف در نقاط خاص زانو برای کمک به تسکین درد و علائم همراه با درد است. فیزیوتراپیست‌های طب سوزنی آموزش‌های تخصصی را در این زمینه انجام داده اند.

5 تمرین آسان برای کمک به کاهش درد زانو 


حتی اگر هنگام درد، ورزش به نظر ضد عادی برسد، شواهد بسیار خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد انجام تمرینات ساده برای بهبود قدرت عضلانی و کنترل مفصل زانو می‌تواند تا حد زیادی به بهبود درد زانو کمک کند. ورزش منظم می‌تواند با کاهش سفتی و تورم مفصل، درد زانو را کاهش داده و حتی تسکین دهد. نکته مهم این است که برای مفید بودن در کاهش درد زانو، انجام ورزش ضروری نیست. در حقیقت، تمرینات ملایم با ضربه کم برای درد زانو بهتر از تمرینات با ضربه زیاد است زیرا استرس وارد شده بر روی مفصل را کاهش می‌دهد. بیایید 5 تمرین آسان برای کاهش درد زانو بدون نیاز به مصرف داروی تسکین درد را انجام دهیم!

کشش زانو 

تمرین کشش زانو برای کاهش درد زانو

در حالت نشسته، زانوی مشکل دار خود را به آرامی صاف کنید تا عضلات ران شما منقبض شوند. این انقباض را برای 5-10 ثانیه حفظ کنید، سپس زانو را به آرامی خم کرده و پا را به سمت زمین پایین آورید. این تمرین به ایجاد قدرت عضلات چهار سر ران که از زانو پشتیبانی می‌کند، کمک می‌کند.

حالت نشسته به ایستاده 

تمرین حالت نشسته به ایستاده برای کاهش درد زانو

از نشستن روی صندلی به حالت ایستاده به آرامی بلند شوید و هنگام بالا آمدن عضلات باسن و ران خود را فشار دهید. 5-10 بار این کار را انجام دهید. این تمرین به تقویت عضلات گلوتئال، که از زانو حمایت می‌کنند کمک می‌کند. تکرار این حرکت، باعث کاهش سفتی زانو نیز می‌شود

بالا آوردن پاشنه 

تمرین بالا آوردن پاشنه برای کاهش درد زانو

در حالت ایستاده به آرامی بر روی نوک انگشتان خود بایستید و پس از چند ثانیه پاشنه ی پا را به زمین بگذارید. 5-10 بار این کار را تکرار کنید. شما باید انقباض را در عضلات ساق پا احساس کنید. قدرت کافی ساق پا به شما کمک می‌کند هنگام راه درد کمتری در زانو احساس کنید. این در آرتروز زانو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا افرادی که درد دارند تمایل به راه رفتن با الگوی تغییر یافته راه رفتن پیدا می کنند.

کشش چهار سر ران

تمرین کشش چهار سر ران برای کاهش درد زانو

بایستید و پاها را به اندازه عرض مفصل ران قرار دهید و زانوی مشكل‌دار خود را به عقب خم كنید، قسمت بالای پای خود را بگیرید و پاشنه خود را به سمت باسن خود بیاورید. کشش را به مدت 15-20 ثانیه نگه دارید و قسمت جلوی ران خود را بکشید. کشش باید ملایم باشد نه دردناک. اگر دردناک است، پای خود را به سمت پایین پایین بیاورید. کشش عضلات چهار سر ران می‌تواند به کاهش تنش در مفصل زانو و بهبود دامنه حرکتی کمک کند.

پیاده روی یا شنا 

اگر از درد زانو رنج می‌برید، ایده بسیار خوبی است که ورزش هوازی را در برنامه‌ی ورزشی خود بگنجانید. ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی و شنا باعث بهبود سلامت عمومی می‌شوند. به طور خاص شنا یک ورزش روش فوق العاده برای درد زانو است زیرا آب، بار مفصل را می‌گیرد. یک تمرین منظم ورزشی همچنین به شما کمک می‌کند تا وزن خود را حفظ کنید و وزن کمتر به معنای فشار کمتر بر روی زانوها است.