اصفهان،شهرک سلامت اتوبان آقا بابایی،فاز دو طبقه اول

دکتر امیر مویدنیا

درمان زانو درد با کفش طبی و کفی طبی، آیا کفش نامناسب علت زانو درد است؟

صفحه اصلی » درمان زانو بدون جراحی » درمان زانو درد با کفش طبی و کفی طبی، آیا کفش نامناسب علت زانو درد است؟
فهرست مطالب

زانودرد، به ویژه اگر به مدت طولانی ایستاده باشید، ممکن است به عنوان یک مزاحم همیشگی تلقی شود. درد به طور معمول، راهی است که بدن به شما می‌گوید مشکلی وجود دارد، اما آیا می‌دانستید که کفش نامناسب یا کفی نامناسب می‌تواند باعث درد در مناطقی از بدن غیر از پا، مانند زانو، ران یا کمر شود؟ اگر کفش یا کفی کفش‌های شما نرم و راحت نباشند، ممکن است فشار اضافی به بدن وارد شده و آسیب برسانند. همچنین، برخی از کفش‌ها ممکن است روی نحوه راه رفتن شما تأثیر بگذارند و به طور مستقیم زانو را آسیب برسانند. با توجه به تفاوت‌های فردی، یافتن کفش یا کفی کفش مناسب برای کسانی که با زانودرد مبتلا هستند، بین افراد مختلف متفاوت است. این مقاله به روش‌های انتخاب کفش یا کفی کفش مناسب برای کسانی که با زانودرد مبتلا هستند، پرداخته است.

کفش‌های کهنه باعث زانودرد می‌شوند.


کفش‌های کهنه باعث زانودرد می‌شوند.

کفش‌های نامناسب یا کهنه و فرسوده، می‌تواند عامل درد اعضای مختلف بدن و آسیب به آن‌ها باشد؛ بسیاری از افراد سن کفش‌های ما را عاملی برای آسیب به زانو می‌دانند. طول عمر کفش‌های دو معمولی، 800-1000 کیلومتر است، اما عوامل دیگر مانند سطح دویدن (جاده، چمن یا میدان دو) نیز بر سرعت از دست‌رفتن حمایت کفش‌های دو شما، مؤثر خواهدبود.

  • اگر در هفته 50کیلومتر می‌دوید، در عرض 4ماه، 800کیلومترتان را دویده‌اید.
  • اما اگر در هفته 15کیلومتر می‌دوید، 12ماه طول می‌کشد تا به این اندازه بدوید.

خواه بدوید، راه بروید، ورزش کنید یا کل روز پایتان داخل کفش باشد، مواد سازنده‌ی کف کفش که نقش جاذب (جاذب فشار) و حامی برای پا و مفاصل قوزک پا را دارد، کم‌کم فرسوده و ساییده خواهدشد.

مزایای کفش طبی


مزایای کفش طبی

حمایت مناسب

کفش‌های طبی، نه‌تنها برای حمایت از قوس پا طراحی شده‌اند، بلکه با داشتن پد در قسمت پاشنه، باعث تنظیم شکل زانو نیز خواهند شد. بدون وجود این حمایت و توازن و شکل مناسب، مشکلات دردناک و غیرقابل‌تحملی چون صافی کف پا و پلنتار فاسیتیس(درد کف پا) رخ خواهدداد.

کاهش زانودرد

کفش‌های طبی، فضای مناسب را برای حرکت آسان پنجه‌ی پا فراهم‌می‌کند و معمولاً اندازه‌ها و عرض‌هایی دارند که در کفش‌های عادی دیده نمی‌شود. آن‌ها باعث جلوگیری از ساییده‌شدن پا به قسمت‌های داخلی کفش شده و پاشنه‌هایی ندارند که باعث جلوآمدن زانو و قرارگرفتن آن در حالتی نامناسب شود.

بهبود جریان خون

اگر دچار درد عصبی دیابتی هستید، کفش‌های طبی می‌توانند بهترین یار شما باشند. برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی، خیلی مهم‌است که کفش‌هایی داشته‌باشند که راحت باشد و از حمایت کافی برخوردار باشد. چون نوروپاتی دیابتی باعث کاهش حس زانو می‌شود، آسیب‌های زانو تشخیص داده‌نشده خواهدماند. همچنین، نوروپاتی باعث کاهش جریان خون در زانو خواهدشد. پوشیدن کفش طبی باعث می‌شود که زانو بتواند به‌راحتی حرکت کرده و بتواند در شرایط مناسبی کار کند. درواقع، می‌تواند مانع ازدست‌رفتن پا در افراد دیابتی شود.

هزینه‌ی آن کمتر از جراحی زانو است.

عدم مراقبت از زانو، حتی در سنین پیری، باعث گرفتاری شما خواهدشد. پوشیدن کفش طبی درصورت ابتلا به زانودرد یا مشکلات دیگر زانو، باعث عدم نیاز به جراحی هزینه‌بر زانو در آینده خواهدشد. این ویژگی پیشگیرانه‌ی این کفش‌ها، مدنظرتان باشد.

اصلاح مشکلات زانو

چون کفش طبی، می‌تواند شکل زانو را بهبود بخشیده و از قوس‌ها حمایت کند، راه‌حلی برای مشکلات زانوی شما خواهدبود. اغلب، مشکلات عمده‌ی زانو، تنها به‌خاطر پوشیدن کفش نامناسب است.

تحرک مجدد

زانودرد مزمن و مشکلاتی مانند: کف پای صاف، فاسیتیس پلنتار، بونیون، پنجه‌ی چکشی و خار پاشنه، نه‌تنها باعث کندی فرد می‌شود، بلکه، می‌تواند بازداشتن فرد از راه‌رفتن نیز شود. کفش‌های طبی مناسب و جادار، می‌تواند به فرد توانایی حرکت مجدد بدهد.

مناسب‌بودن برای زانو

تردیدی نیست که کفش‌های طبی باعث راحتی زانو خواهدشد. پوشیدن این نوع کفش، نه‌تنها باعث جلوگیری از آسیب می‌شود، بلکه باعث خواهدشد در آینده به‌دلیل خریدن این کفش‌ها از خودتان تشکر کنید.

مزایای کفی طبی


مزایای کفی طبی

کفی کفش، باعث توزیع وزن و کاهش فشار بر نواحی حساس زانو، فراهم‌کردن نرمی که باعث کاهش فشار یا وزن بیومکانیک بر پایین‌تنه، می‌شود و اصلاح طرز راه‌رفتن و معایب و ناهنجاری‌های ساختاری خواهدشد. بهترین مورد نشان‌دهنده‌ی مزیت کفی کفش، کاهش زانودرد در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (آرتروز مفصلی) است. همچنین کفی مناسب، باعث کاهش سرعت آسیب‌های ناشی از آرتروز زانو خواهدشد.

افرادی که از کفی کفش استفاده می‌کنند، معمولاً کمتر به زانودرد رنج می‌برند و نیاز کمتری به مسکن دارویی دارند. همچنین، برخی افراد اعتقاد دارند که استفاده از کفی کفش، منجر به تغییرات بیومکانیکی طولانی‌مدت در بدن شده و می‌تواند به کاهش سرعت پیشروی و جلوگیری از به وجود آمدن آرتروز (آسیب مفصلی) کمک کند. دلیل دقیق اینکه چرا کفی کفش مناسب این همه مزیت دارد، هنوز مشخص نیست؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که کفی‌ها تأثیرات ظریفی بر روی پا دارند، کنترل راه رفتن را بهبود می‌بخشند، عملکرد عضلات را بهبود می‌بخشند و فشار بر نواحی پایانی را کاهش می‌دهند.

کفش طبی و کفی کفش طبی مناسب برای زانودرد را چگونه پیدا کنیم؟


کفش طبی و کفی کفش طبی مناسب برای زانودرد را چگونه پیدا کنیم؟

منابع عالی برای انتخاب کفشی که دردتان را کاهش دهد، در دسترس شما است. شما می‌توانید از منابع زیر کمک بگیرید:

  • پزشکتان: شاید همه‌ی پاسخ‌ها را ندانند، اما شرایط شما را می‌فهمند و می‌توانند به شما پیشنهاداتی دهند تا کفشی متناسب با نیازتان تهیه‌کنید.
  • فروشگاه لوازم ورزشی: برخی از فروشگاه‌های لوازم ورزشی، خدمات انتخاب کفش مناسب، ارائه می‌دهند. برای این منظور، پایتان را اندازه‌می‌گیرند و متخصص آن فروشگاه، باتوجه به طرز راه‌رفتن شما و عوامل دیگر، کفش مناسب را به شما پیشنهاد خواهدداد.
  • متخصص ارتوپد: ممکن‌است پزشکتان، برای تسکین زانودرد، شما را به یک متخصص ارتوپد ارجاع دهد؛ این متخصص باید برای انتخاب بهترین کفش، راهنمایی‌ها و پیشنهادات لازم را در اختیار شما قراردهد.

عوامل مؤثر در خریدن بهترین کفش طبی و کفی طبی برای زانودرد


عوامل مؤثر در خریدن بهترین کفش طبی و کفی طبی برای زانودرد

نکاتی که باید قبل از خرید کفش جدید بدانید:

  • بدانید مشکلتان چیست: چنانچه مشکلتان نقرس، آرتروز (آرتریت دژنراتیو) یا کندرومالاسی باشد، تا از آن اطلاعی نداشته‌بشید، نمی‌توانید کفش مناسب بخرید.
  • شیوه‌ی زندگیتان را بدانید: آیا کفش دویدن می‌خواهید؟ آیا شغلتان به‌گونه‌ای است که باید کل روز سرپا باشید؟ بهترین و مناسب‌ترین کفش برای شما، باعث کنترل دردتان خواهدشد و مناسب شیوه‌ی زندگی‌تان خواهدبود.
  • استایل خود را بدانید: آیا لباس شیک می‌پوشید یا ساده؟ رنگ روشن می‌خواهید یا تیره؟ کفشی مناسب سلیقه‌ی خود انتخاب کنید تا عاشقش شوید.
  • زمان مناسب برای خرید را بدانید: برای اینکه کفشی انتخاب کنید که خوب اندازه باشد، باید عصر به خرید بروید. پاهایتان در طول روز ورم می‌کند و در زمان عصر، به بیشترین حد خود می‌رسد. همان جورابی بپوشید که می‌خواهید همیشه با این کفش بپوشید. هر جفت کفش را کامل بپوشید و در مغازه قدمی بزنید. خوب ببینید که پایتان در کفش چه حسی دارد.
  • زمان تعویض را بدانید: برخلاف کفش‌های دو، که باید هر 483-805 کیلومتر تعویض شوند، کفش‌های پیاده‌روی تحت فشار کمتری هستند و عمر بیشتری خواهندداشت. به‌طورکلی، کفش پیاده‌روی، 9ماه عمر خواهدکرد. برای اینکه بدانید کی باید کفش پیاده‌روی خود را عوض کنید، به کف کفش نگاه کنید. وقتی که حالت پا و گام‌برداشتن آن را فرسوده کرد و پاشنه‌ی آن در یک سمت بیش‌از سمت دیگر ساییده شد. این امر باعث تغییر پای شما می‌شود که می‌تواند به زانیتان فشار واردکند. وقتی‌که در کف کفش یا کناره‌های آن، به‌دلیل ساییده‌شدن، گودی‌هایی ایجادشده، زمان تعویض کفش است.

درصورت ابتلا به زانودرد، چه کفش‌هایی نباید پوشید؟


درصورت ابتلا به زانودرد، چه کفش‌هایی نباید پوشید؟

تمام انواع کفش برای پیاده‌روی مناسب نیستند و برخی از آن‌ها ممکن است به مفاصل آسیب برسانند. استفاده از کفش نامناسب می‌تواند منجر به تشدید مشکلات موجود یا ایجاد مشکلات جدید شود. بنابراین، اگر با زانودرد مبتلا هستید، باید کفش مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه به برخی از کفش‌هایی که در صورت مبتلا به زانودرد باید اجتناب شود، اشاره می‌شود:

  • پاپوش سنتی (کفش کلاگ): این نوع کفش باعث افزایش فشار بر زانو می‌شود و بهتر است از استفاده از آن‌ها خودداری کنید.
  • کفش پابرهنه (برفوت): این نوع پاپوش‌ها، اگرچه حس پابرهنگی را به شما می‌دهند، اما حمایت کافی برای زانو فراهم نمی‌کنند و باید از استفاده از آن‌ها خودداری کنید.
  • پاشنه‌بلند: استفاده از کفش با پاشنه‌بلند برای زانو مضر است و در صورت مبتلا به زانودرد باید از آن‌ها اجتناب کنید. این نوع کفش باعث افزایش فشار بر بخش جلویی پا و حتی انگشتان پا می‌شود. بهتر است استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند، مانند استیلتو و دیگر انواع آن را محدود یا به طور کلی ممنوع کنید.
  • کفش‌های بیش از حد حمایتی: استفاده از کفش‌هایی که حمایت بیش از حدی را فراهم می‌کنند، ممکن است مشکلاتی را به وجود آورده و حرکت طبیعی پا را مختل کنند. برای حمایت مناسب از زانو، بهتر است از کفش‌هایی با حمایت معتدل استفاده کنید.

در نهایت، در انتخاب کفش مناسب برای زانودرد، بهتر است با پزشک یا متخصص توانبخشی مشورت کنید.

 

ویژگی‌های کفش و کفی کفش طبی


ویژگی‌های کفش و کفی کفش طبی

  • پد: کفش‌های پددار، باعث جلوگیری از واردشدن فشار به زانو می‌شود. همچنین پد خوب باعث می‌شود که تأثیرات منفی راه‌رفتن روی سطوح سخت، مانند پیاده‌روها، کاهش یابد. حتماً باید قبل از خریدن کفش، هر دو کفش را بپوشید و در مغازه قدم بزنید تا ببینید پدهای آن مناسب هستند یا خیر.
  • کفی: استفاده از ارتوتیک (کفی‌های قالبی) برای کاهش زانودرد با داشتن پد. ارتوتیک (کفی) مناسب، باعث می‌شود که پا در حالت مناسب قرارگرفته و چرخش بیش‌ازحد پا به داخل کاهش یابد. اکثر کفش‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها، کفی هم می‌فروشند. همچنین می‌توانید از پودیاتریست (پاپزشک) بخواهید که کفی مخصوص شما را طراحی کند.
  • کف کفش: طرز راه‌رفتن افراد مختلف، متفاوت است و منجر به زانودرد می‌شود. خم‌بودن بیش‌ازحد، باعث‌می‌شود که هربار که پا روی زمین قرارمی‌گیرد، به داخل بچرخد. این چرخش، می‌تواند باعث کشیدگی و درد زانو شود. اگر متوجه‌شدید که قسمت داخلی کفشتان ساییده شده‌است یا پاشنه‌ها به‌طرف داخل خم شده‌اند، بدانید که پایتان به‌طرف داخل خمیده‌است. انتخاب کفش‌هایی که قسمت قوس پا را به‌خوبی حمایت می‌کنند، برای خمیدگی به داخل و درنتیجه زانودرد مناسب خواهدبود.
  • پاشنه‌ی کوتاه: کفش‌های پاشنه‌بلند شاید زیبا باشند، اما به زانوی شما آسیب خواهدزد. کسانی‌که کفش پاشنه‌بلند می‌پوشند، می‌دانند که فشار بر کشکک زانو، 23درصد بیشتر از زنانی ‌است که پابرهنه هستند. کفش‌های پاشنه‌کوتاه، برای زانودرد مناسب هستند.
  • بدون پمپ: اگرچه کفش‌های پاشنه‌بلند متهم اصلی برای زانودرد هستند، اما پامپ‌ها نیز باعث فشار بر زانو می‌شوند. زنانی که کفش‌هایی با پاشنه‌های 3.5سانتی‌متری (1.5اینچی) می‌پوشند، 14درصد بیشتر از مردان درمعرض فشار به زانو قراردارند.
  • کفش‌های ورزشکاری: کفش‌هایی که برای دویدن و ورزش طراحی شده‌اند، علاوه‌بر حمایت اضافی، معمولاً حرکت را کنترل کرده و ویژگی‌هایی دارند که مانع چرخیدن پا و زانو به داخل می‌شود. کفش‌های معمولی، اغلب این ویژگی‌ها را ندارند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: پاشنه‌های محکم، کناره‌هایی برای حمایت بیشتر و قسمت میانی مخصوص در کف کفش که باعث‌می‌شود پا درطول راه‌رفتن، در وضعیت مناسب قرار داشته‌باشد.

سؤالات متداول


چه کفش‌هایی باعث بهبود زانودرد می‌شود؟

به‌طورکلی، کفشی بخرید که انعطاف‌پذیر باشد. باید کفش را بردارید و پنجه را به سمت بندهای روی کفش خم‌کنید. کفش خوب و مناسب پیاده‌روی، باید به‌راحتی خم‌شود. کفشی که خم‌نشود، پایتان را محدود می‌کند، طرز راه‌رفتن شما را تغییر می‌دهد و زانودرد را تشدید می‌کند.

آیا کفش تأثیری روی زانودرد دارد؟

پوشیدن کفش نامناسب، باعث فشار بر زانو خواهدشد. ممکن‌است ظاهراً مهم نباشد، اما مهم است. زانو، مهم‌ترین مفصل بدن است و مسئول تحمل وزن شماست. این امر، دلیلی برای پوشیدن کفش مناسب است.

آیا کفش می‌تواند مانع زانودرد شود؟

کفش‌هایی که پد مناسب دارند، اثر برخورد پا به زمین را جذب می‌کنند و نمی‌گذارند که بخش عمده‌ی این ضربه، به زانو برسد. همچنین، کفش‌های دارای پد مناسب، اثر راه‌رفتن روی سطوح سخت، مانند پیاده‌روها را نیز کاهش می‌دهند.

آیا پاشنه به زانودرد کمک می‌کند؟

کفش راحت و مناسب، باعث می‌شود که با تنظیم شکل و بالانس پا، فشار از روی مفصل زانو برداشته شود. پس تعجبی ندارد که پوشیدن کفش پاشنه‌بلند، باعث زانودرد شود.

آیا کفی کفش برای زانودرد مؤثر است؟

آن‌ها می‌توانند به بهبود شکل پا کمک‌کنند و این سه مزیت را داشته باشند: توزیع فشار، حمایت و تنظیم شکل. آن‌ها می‌توانند پادرد را تسکین داده و کفی‌های شخصی هم می‌توانند زانودرد را کاهش دهند.

آیا کفش صاف باعث زانودرد می‌شود؟

برخی از کفش‌های صاف، حمایتی ندارند و این امر منجربه کشیدگی تاندون‌ها و رباط‌های کف پا خواهدشد. این کشیدگی بیش‌ازحد، نهایتاً باعث ازبین‌رفتن قوس کف پا شده و زانو را تحت تأثیر قرارخواهدداد.

آیا کفی کفش برای ورم مفاصل (آرتروز) مفید است؟

بهترین مدارک دال بر مزایای کفی، مدارک مربوط به کاهش پادرد در افراد مبتلا به روماتیسم (آرتریت روماتوئید) و آرتروز (استئوآرتریت) است. همچنین، کفی مناسب باعث کاهش آسیب‌های ناشی از آرتروز زانو نیز خواهدشد.

دکتر امیر مؤیدنیا متخصص زانو
دکتر امیر مؤیدنیا متخصص زانو

دکتر امیر مؤیدنیا متخصص طب فیزیکی و توان بخشی ، دارای بورد تخصصی متولد بهمن ماه 1362 و ساکن اصفهان می‌باشد. دوره تحصیلات متوسطه را در دبیرستان امام محمدباقر (ع) طی نموده و در خردادماه سال 1381 کنکور سراسری رشته پزشکی پذیرفته شده و تا سال 1388 تحصیلات خود را با اخذ دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به اتمام رسانده و در همان سال با قبولی در کنکور رزیدنتی در رشته طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شد.

مقالات مربوطه

تماس با ما مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ