اصفهان،شهرک سلامت اتوبان آقا بابایی،فاز دو طبقه اول

لوگو دکتر امیر مویدنیا

التهاب تاندون آشیل پا: علت، علائم و درمان

صفحه اصلی » مقالات » التهاب تاندون آشیل پا: علت، علائم و درمان
فهرست مطالب

تاندون آشیل پا، استخوان پاشنه پا را به ماهیچه ساق پا متصل می نماید. بالا بودن میزان استرس در شما موجب ایجاد تاندونیت آشیل یا ورم و التهاب تاندون آشیل پا می گردد و همین امر علت اصلی درد در تاندون آشیل پا می باشد. اگر این عارضه درمان نشود منجر به پارگی تاندون آشیل می گردد.

درمان التهاب تاندون آشیل پا بوسیله استراحت، فیزیو تراپی و کفش های طبی مخصوص انجام می گیرد. اما اگر علائم بیماری برطرف نشود ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنید .

التهاب تاندون آشیل پا قابل درمان است در صورتی که به محض احساس علائم آن برای معالجه اقدام نمایید. هر چه مدت زمان بیشتری درد را تحمل کنید، روند درمان شما سخت تر و طولانی تر خواهد بود. فیزیوتراپی نقش مهمی در توانبخشی پای شما دارد. هم بعنوان بخشی از روند درمان و هم برای کمک به بهبودی شما پس از عمل جراحی، فیزیو تراپی به شما کمک می کند تا قدرت و توانایی عملکرد پاهایتان را دوباره بدست آورید. برای کشب اطلاعات بیشتر درباره التهاب تاندون آشیل پا و رزرو وقت مشاوره با دکتر مؤیدنیا متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی در اصفهان با شماره های 0313554809403135548093 تماس حاصل فرمایید.

تاندون آشیل پا چیست؟


تاندون آشیل بزرگترین و قوی ترین تاندون بدن است. این تاندون در پشت استخوان پاشنه پا قرار دارد و استخوان پاشنه را به ماهیچه ساق پا وصل می نماید. تاندون ها رشته های بلند، طناب مانند فیبری و سختی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می نمایند. تاندون آشیل پا، با بلند کردن پا از زمین به شما کمک می کند تا راه بروید، بدوید و بپرید. این تاندون بسیار قوی و مقاوم است اما داشتن استرس بیش از حد می تواند به آن آسیب برساند .

علل ایجاد التهاب تاندون آشیل پا


التهاب تاندون آشیل پا به علت وارد آمدن فشارهای مکرر و یا شدید بر روی تاندون آشیل، یعنی همان بافت نواری که عضله ساق پا را به پاشنه متصل می نماید، بوجود می آید. هنگامی که شما راه می روید، می دوید ، می پرید و یا روی انگشتان پا می ایستید این تاندون در حال کار است .

ساختار بافت تاندون آشیل با افزایش سن ضعیف می شود و همین وضعیت آن را مستعد آسیب دیدگی می نماید . این عارضه بویژه در افرادی دیده می شود که فقط گاهی ورزش می کنند و یا شدت برنامه دویدن خود را ناگهان افزایش می دهند .

انواع التهاب تاندون آشیل پا


بر اساس اینکه کدام قسمت از تاندون آشیل پا تحت تاثیر التهاب قرار گرفته تاندونیت آشیل به دو نوع تقسیم بندی می شود.

  • التهاب تاندون آشیل درغیر محل اتصال: در این حالت فیبر های وسط تاندون شروع به شکستن و ورم کردن و ضخیم شدن می نمایند. این نوع از تاندونیت آشیل بیشتر در افراد جوان تر و فعال تر دیده می شود.
  • التهاب تاندون آشیل در محل اتصال: در این حالت قسمت پایینی پاشنه پا تحت تاثیر قرار می گیرد یعنی جایی که تاندون به استخوان پاشنه متصل می شود .این نوع عارضه می تواند برای هر کسی رخ دهد حتی افرادی که فعالیت چندانی ندارند اما بیشتر از همه در افرادی دیده می شود که از تاندون پای خود استفاده زیادی می کنند مانند دوندگان مسیرهای طولانی.
  درمان آسیب دیدگی تاندون زانو (تاندونیت پاتلا یا زانوی پرشگران)

عواملی که خطر ابتلا به تاندونیت آشیل را افزایش می دهد


عواملی که ممکن است احتمال ابتلا به التهاب تاندون آشیل را افزایش دهد عبارتند از:

  • جنسیت: التهاب تاندون آشیل معمولا در مردان بیشتر دیده می شود.
  • سن: هر چه سن شما بیشتر باشد احتمال ابتلا به تاندونیت آشیل بیشتر می شود.
  • مشکلات فیزیکی بدن: صاف بودن کف پا می تواند موجب شود که فشار بیشتری روی تاندون آشیل وارد شود. همچنین چاقی مفرط و گرفتگی عضلات ساق پا فشار وارده بر تاندون آشیل را افزایش می دهد.
  • نوع انتخاب ما در تمرینات ورزشی: دویدن با کفش های کهنه ریسک ابتلا به التهاب تاندون آشیل را افزایش می دهد. درد تاندون در هوای سرد بیشتر می شود تا هوای گرم و دویدن در زمین های تپه ای یا سربالایی شما را مستعد ابتلا به التهاب تاندون آشیل می نماید.
  • شرایط پزشکی: افرادی که مبتلا به پزوریازیس و یا فشار خون بالا هستند بیشتر در معرض ابتلا به تاندونیت آشیل می باشند.
  • داروها: استفاده انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها به نام فلوروکینولون ها با افزایش خطر ابتلا به التهاب تاندون آشیل مرتبط هستند.

علائم التهاب تاندون آشیل پا


علائم التهاب تاندون آشیل پا

درد ناشی از التهاب تاندون آشیل پا معمولا بصورت یک درد خفیف در پشت ساق پا، یا بالای پاشنه پا بعد از دویدن و یا سایر فعالیت های ورزشی ظاهر می شود. سپس دردهای شدید تری بعد از دویدن به مدت طولانی، بالارفتن از پله و یا دویدن با سرعت زیاد خود را نشان می دهد. همچنین احتمال دارد در هنگام صبح حساسیت و یا سفتی در این ناحیه احساس کنید که البته با کمی فعالیت برطرف می شود.

تشخیص التهاب تاندون آشیل پا


پزشک شما در طول معاینات فیزیکی که روی شما انجام می دهد، به آرامی بر روی نواحی آسیب دیده فشار می آورد تا محل دقیق درد، التهاب و حساسیت را مشخص نماید. او همچنین میزان انعطاف پذیری، هم ترازی، دامنه حرکات و عکس العمل های حرکتی در پاها و مچ ها را ارزیابی می نماید.

آزمایشات تصویر برداری


پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش از آزمایشات زیر را برای ارزیابی وضعیت شما تجویز کند.

  • اشعه ایکس: اگرچه اشعه ایکس نمی تواند بافت های نرم، مانند تاندون ها را نشان دهد با این حال به رد کردن سایر بیماری هایی که علائم مشابهی با تاندونیت دارند کمک می کند.
  • سونوگرافی: این دستگاه از امواج صوتی برای نشان دادن بافت هایی مانند تاندون ها استفاده می نماید. سونوگرافی می تواند تصاویری زنده از تاندون آشیل پا در حال حرکت در اختیار ما قرار دهد. سونوگرافی داپلر رنگی نیز چگونگی جریان خون را در اطراف تاندون ارزیابی می نماید.
  • تصویر برداری با تشدید امواج مغناطیسی (MRI): با استفاده از امواج رادیویی و یک آهنربای بسیار قوی دستگاه (MRI) می تواند تصاویر بسیار دقیقی از تاندون آشیل پا در اختیار ما قرار دهد.
  زانودرد شبانه 5 علت شایع درد زانو به هنگام خواب

درمان التهاب تاندون آشیل پا


درمان التهاب تاندون آشیل پا

با اقدامات مراقبتی از خود خیلی خوب می توانید التهاب تاندون آشیل خود را کنترل کنید. اما اگر علائم تاندونیت آشیل شما شدید و پایدار باقی بماند، پزشک شما احتمالا درمان های دیگری را نیز پیشنهاد می کند.

داروها

اگر داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن ها (Advil,Mortin,IB) و یا ناپروکسن (Aleve) کافی نباشد پزشک داروهای قوی تری را برای کاهش التهاب و درد تجویز می نماید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست برای درمان، بعضی از روش های زیر را بر روی شما اعمال می کند.

  • تمرینات: فیزیوتراپ تمرینات کششی و تقویت کننده خاصی را برای بهبود و تقویت تاندون آشیل پا و ساختار حمایت کننده آن تجویز می نماید. یک تمرین تقویت کننده خاص به نام تقویت غیر مرکزی به کار برده می شود که در این تمرین شما یک وزنه را به آرامی با پای خود پایین و بالا می برید. این تمرین بویژه برای درمان مشکلات پایدار تاندون آشیل بسیار مفید است.
  • استفاده از دستگاه های ارتز: این وسیله شبیه کفش و یا گوه ای است که به پا می کنید و پاشنه پای شما را بالا می برد و به وسیله بالشتکی که در آن است فشار وارده به تاندون آشیل را کاهش می دهد.
  • استفاده از دستگاه (shock wave): این دستگاه دارای امواج صوتی بسیار قوی است که از آن برای کاهش درد و حصول بهبودی استفاده می نمایند .
  • آتل: برای اینکه تاندون آشیل پای شما در هنگامی که خواب هستید به حالت کشیده باقی بماند از آتل استفاده می کنند.

درمان های خانگی

درمان های خانگی

  • استراحت: انجام فعالیت هایی که به تاندون شما فشار وارد می کند را متوقف کنید و فعالیت هایی را که فشار کمتری به تاندون آشیل وارد می کند، مانند شنا کردن، را جایگزین کنید.
  • یخ: در صورت نیاز به مدت حد اکثر 20 دقیقه در طول روز تاندون خود را با یخ کمپرس کنید .
  • فشرده کردن: تاندون را به وسیله یک نوار ورزشی یا باند جراحی محکم ببندید.
  • بالا بردن: برای کاهش تورم دراز بکشید و پای خود را آنقدر بالا ببرید تا در ارتفاع بالای قلب شما قرار بگیرد.

عوارض التهاب تاندون آشیل


شایع ترین عارضه التهاب تاندون آشیل درد است که ممکن است حداقل 2 تا 3 ماه طول بکشد تا کاملا بر طرف شود. همچنین ممکن است هنگام راه رفتن یا ورزش کردن دچار مشکل شوید و احتمال دارد تاندون و یا استخوان پاشنه شما تغییر شکل دهد.

  آشنایی با انواع ماساژدرمانی ستون فقرات: ماساژ رفلکسولوژی و بارداری

افراد مبتلا به التهاب تاندون آشیل ممکن است دچار پارگی تاندون آشیل نیز بشوند. این زمانی اتفاق می افتد که پارگی در رشته های داخل تاندون شدیدتر شده و موجب پارگی جزئی و یا حتی کامل تاندون گردد.

شنیدن صدای (پاپ) از پشت پاشنه یا ساق پا نشانه پارگی تاندون آشیل است این وضعیت کاملا اورژانسی است و احتمالا برای درست کردن آن نیاز به عمل جراحی خواهید داشت. اگر بعد از عمل دستورات پزشک معالج را رعایت نکنید و همچنان به تاندون آشیل خود فشار آورید ،عوارض می توانند وخیم تر شده و تاندون مجددا پاره شود.

پیشگیری از التهاب تاندون آشیل پا


برای کاهش خطر ابتلا به تاندونیت آشیل :

  • قبل از تمرینات بدنی و ورزش کردن بدن خود را گرم کنید. روی تمرینات کششی مخصوصا” کشش عضلات ساق پا تمرکز کنید.
  • برای جلوگیری از اعمال فشار مکرر بر روی تاندون آشیل پا تمرینات مختلفی انجام دهید.
  • مدت زمان و شدت تمرینات خود را به تدریج و نه یکباره افزایش دهید.
  • سعی کنید که در تمام طول سال روی فرم باشید و عضلات خود را فعال نگه دارید.
  • کفش های مناسبی به پا کنید که پاهای شما را خوب حفظ کند.
  • از دویدن در سربالایی و سطوح ناهموار خودداری نمایید .

اگر متوجه علامت التهاب تاندون آشیل مانند درد شده اید کاری که مشغول انجام آن هستید متوقف کرده و به همراه خود اطلاع دهید.

سوالات متداول


در مورد درد تاندون آشیل چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم زیر را دارید به همراه خود بگویید و یا به یک مرکز فوریت های پزشکی مراجعه نمایید.

  • علائمی که پس از گذشت چند هفته بهبود نیافته اند.
  • دردشدید
  • علائم پارگی تاندون (بخصوص اگر صدای ترکیدن شنیدید).

التهاب تاندون آشیل پا چقدر طول میکشد؟

اگر درمان را ادامه دهید تاندونیت آشیل بین 6 هفته تا حد اکثر چند ماه بهبود می یابد. برای جلو گیری از التهاب مجدد تاندون آشیل پای خود سعی کنید همیشه روی فرم باشید.

آیا راه رفتن با تاندونیت آشیل اشکالی ندارد؟

اگر التهاب تاندون آشیل خفیف باشد معمولا راه رفتن بلا مانع است.

علت شدیدتر شدن التهاب تاندون آشیل چیست؟

اگر دائما استرس داشته باشید، بدن شما قادر نخواهد بود تاندون آسیب دیده را ترمیم کند و درنتیجه درد ادامه می یابد.

آیا باید به تاندون آشیل دردناک کشش وارد کنیم؟

شما باید به طور منظم با تاندون آشیل پای خود حرکات کششی انجام دهید. حتی زمانی که احساس سفتی و یا درد نمی کنید به کشش ادامه دهید.

دکتر امیر مؤیدنیا متخصص زانو
دکتر امیر مؤیدنیا متخصص زانو

دکتر امیر مؤیدنیا متخصص طب فیزیکی و توان بخشی ، دارای بورد تخصصی متولد بهمن ماه 1362 و ساکن اصفهان می‌باشد. دوره تحصیلات متوسطه را در دبیرستان امام محمدباقر (ع) طی نموده و در خردادماه سال 1381 کنکور سراسری رشته پزشکی پذیرفته شده و تا سال 1388 تحصیلات خود را با اخذ دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به اتمام رسانده و در همان سال با قبولی در کنکور رزیدنتی در رشته طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شد.

مقالات مربوطه

مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ